محل تبلیغات شما

همایش یکروزه ارزشیابی علم و پژوهش روز چهارشنبه(۳خردادماه) توسط بسیج اساتید دانشگاه رازی و انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی در سالن شهید دکتر شهریاری برگزار شد.


در ابتدای این همایش دکتر محمدجوشقانی معاون پژوهش و فناوری اظهار داشت: دانشگاه رازی فرایندهای مختلفی در علم و اطلاعات انجام داده است.
وی افزود:  تهیه چارت برای کتابخانه مرکزی، ایجاد واحد علم سنجی  در دانشگاه و همچنین تجمیع کتابخانه های دانشکده ها از جمله اقداماتی  می باشد که در این دانشگاه انجام  شده است.
 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: امیدواریم واحد علم سنجی دانشگاه رازی به سمت واحد ارزیابی پژوهش و فناوری حرکت کند  و همچنین اهداف عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را محقق سازد.


در ادامه این همایش دکتر محمود مرادی رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه از برگزاری دو همایش در سه ماه اخیر در استان  کرمانشاه خبر داد و گفت: برگزاری همایش کار آفرینی علم با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همایش ارزشیابی علم و پژوهش توسط بسیج اساتید دانشگاه رازی از جمله همایش هایی بوده است که توسط انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه برگزار شده است.
دکتر محمود مرادی دو وظیفه مهم و اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دنیا اشاره کرد و گفت: در بحث آموزش  فلسفه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تربیت دانش آموختگان در حوزه های فنی، علوم پایه، پزشکی و علوم انسانی، ارزشیابی و سنجش آن  که روش های خاص خود را دارد.


وی ادامه داد:  در بحث پژوهش (تولید علم پژوهش) که بخشی بسیار مهم و اساسی از وظایف دانشگاه ها  است و تولید مقالات و مجلات(علمی پژوهشی و.) گزارش علمی، پایان نامه ها، کتاب، استاندارد، مقالات همایش ها و سمینارها، دایرۀ المعارف ها، پتنت ها پروانه های ثبت اختراع و.توسط اساتید ،دانشجویان و پژوهشگران در حوزه های مختلف تولید می شود باید به مسأله ارتباط با تولیدات علمی و ارزشیابی آنها توجه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی به دو دیدگاه کمی و کیفی در ارزشیابی تولیدات علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: دیدگاه کمی می تواند تعداد و شمار تولیدات علمی باشد و کیفی اثربخشی احساسی و اقتصادی مطابق نیاز های جامعه باشد.
رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه بیان داشت: بر اساس پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۳ سهم ایران از تولید کمیت علم دنیا رتبه ۱/۳۳ بوده است که  ۱/۳۸ _ در سال ۲۰۱۴، ۱/۴۸-۲۰۱۵و ۱/۷۷-۲۰۱۶ بوده است.
وی گفت: رشد و تولید کمیت علم در دنیا در سال ۲۰۱۶ بین ۲۵۵ کشور  ایران با ۱۴ درصد رتبه نخست، روسیه ۹درصد دوم، چین ۴ درصد  سوم و لهستان و ترکیه دو نیم درصد چهارم به خود اختصاص دادند.
دکتر مرادی تاکید کرد: رشد تولید کمیت علم یکی از شاخص های توسعه علمی است اما مسأله مهم اثربخشی تولیدات علمی است. بنابراین در عین توجه به کمیت تولید علم به شاخص های اساسی و مهم که شامل:کیفیت تولید علم، دیپلماسی علمی و همچنین اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده اهمیت بسزایی دارد توجه کرد.
وی در پایان به تولیدات علمی ایران اشاره کرد و گفت: تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ در دنیا ۱/۵ درصد بوده است
و همچنین  تولید علم منتشر شده در ISI در سال ۲۰۱۵، ۱/۵ درصد، در سال ۲۰۱۶، ۱/۸ درصد و در پایان سال ۲۰۱۶ در پایگاه ISI و اسکوپوس ایران از نظر تولید مقالات علمی رتبه ۱۶ جهان را کسب کرد.
در ادامه این همایش دکتر مظفر چشمه سهرابی دبیر دفتر ارزشیابی علم و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص چالش ها و روش های ارزشیابی علم و پژوهش، مفهوم و رویکرد و ساختار علم و پژوهش، رابطه بین علم و جامعه، چیستی علم، رابطه علم و پژوهش و نقش پژوهش در شکل گیری علم، فرایند شکل گیری علم، تولید علم، سنجش علم( علم سنجی و کتاب سنجی)، وضعیت کتاب ها ی تألیفی علم سنجی، اندازه گیری علم، علم سنجش پذیر و علم سنجش ناپذیر، دانشمندان پر استناد و دانشمندان پرکار، جامعه علمی، مجلات علمی _ پژوهشی، رشد، پیشرفت  و توسعه علمی مطالبی را ارائه داد.سپس در ادامه دکتر حمید گزارشی از تشکیل کمیته علم سنجی در دانشگاه رازی را ارائه داد.


گفتنی است در پایان این همایش بحث و تبادل نظر به صورت پرسش و پاسخ بین اساتید و دانشجویان صورت گرفت.

 

نشست علمی: ما و آینده وتحولات نوپدید درعلم اطلاعات و کتابخانه ها ومراکز آرشیوی

نهمین جلسه هیات مدیره انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه

برگزاری کارگاه spss

علم ,دانشگاه ,تولید ,علمی ,پژوهش ,همایش ,علم و ,دانشگاه رازی ,در سال ,تولیدات علمی ,و فناوری ,دانش شناسی کرمانشاه ,دکتر محمود مرادی ,وزارت علوم، تحقیقات ,همایش یکروزه ارزشیابی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها