همایش یکروزه ارزشیابی علم و پژوهش روز چهارشنبه(۳خردادماه) توسط بسیج اساتید دانشگاه رازی و انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی در سالن شهید دکتر شهریاری برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر محمدجوشقانی معاون پژوهش و فناوری اظهار داشت: دانشگاه رازی فرایندهای مختلفی در علم و اطلاعات انجام داده است.
وی افزود: تهیه چارت برای کتابخانه مرکزی، ایجاد واحد علم سنجی در دانشگاه و همچنین تجمیع کتابخانه های دانشکده ها از جمله اقداماتی می باشد که در این دانشگاه انجام شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: امیدواریم واحد علم سنجی دانشگاه رازی به سمت واحد ارزیابی پژوهش و فناوری حرکت کند و همچنین اهداف عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را محقق سازد.
در ادامه این همایش دکتر محمود مرادی رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه از برگزاری دو همایش در سه ماه اخیر در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: برگزاری همایش کار آفرینی علم با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همایش ارزشیابی علم و پژوهش توسط بسیج اساتید دانشگاه رازی از جمله همایش هایی بوده است که توسط انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه برگزار شده است.
دکتر محمود مرادی دو وظیفه مهم و اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دنیا اشاره کرد و گفت: در بحث آموزش فلسفه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تربیت دانش آموختگان در حوزه های فنی، علوم پایه، پزشکی و علوم انسانی، ارزشیابی و سنجش آن که روش های خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: در بحث پژوهش (تولید علم پژوهش) که بخشی بسیار مهم و اساسی از وظایف دانشگاه ها است و تولید مقالات و مجلات(علمی پژوهشی و.) گزارش علمی، پایان نامه ها، کتاب، استاندارد، مقالات همایش ها و سمینارها، دایرۀ المعارف ها، پتنت ها پروانه های ثبت اختراع و.توسط اساتید ،دانشجویان و پژوهشگران در حوزه های مختلف تولید می شود باید به مسأله ارتباط با تولیدات علمی و ارزشیابی آنها توجه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی به دو دیدگاه کمی و کیفی در ارزشیابی تولیدات علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: دیدگاه کمی می تواند تعداد و شمار تولیدات علمی باشد و کیفی اثربخشی احساسی و اقتصادی مطابق نیاز های جامعه باشد.
رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه بیان داشت: بر اساس پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۳ سهم ایران از تولید کمیت علم دنیا رتبه ۱/۳۳ بوده است که ۱/۳۸ _ در سال ۲۰۱۴، ۱/۴۸-۲۰۱۵و ۱/۷۷-۲۰۱۶ بوده است.
وی گفت: رشد و تولید کمیت علم در دنیا در سال ۲۰۱۶ بین ۲۵۵ کشور ایران با ۱۴ درصد رتبه نخست، روسیه ۹درصد دوم، چین ۴ درصد سوم و لهستان و ترکیه دو نیم درصد چهارم به خود اختصاص دادند.
دکتر مرادی تاکید کرد: رشد تولید کمیت علم یکی از شاخص های توسعه علمی است اما مسأله مهم اثربخشی تولیدات علمی است. بنابراین در عین توجه به کمیت تولید علم به شاخص های اساسی و مهم که شامل:کیفیت تولید علم، دیپلماسی علمی و همچنین اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده اهمیت بسزایی دارد توجه کرد.
وی در پایان به تولیدات علمی ایران اشاره کرد و گفت: تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ در دنیا ۱/۵ درصد بوده است
و همچنین تولید علم منتشر شده در ISI در سال ۲۰۱۵، ۱/۵ درصد، در سال ۲۰۱۶، ۱/۸ درصد و در پایان سال ۲۰۱۶ در پایگاه ISI و اسکوپوس ایران از نظر تولید مقالات علمی رتبه ۱۶ جهان را کسب کرد.
در ادامه این همایش دکتر مظفر چشمه سهرابی دبیر دفتر ارزشیابی علم و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص چالش ها و روش های ارزشیابی علم و پژوهش، مفهوم و رویکرد و ساختار علم و پژوهش، رابطه بین علم و جامعه، چیستی علم، رابطه علم و پژوهش و نقش پژوهش در شکل گیری علم، فرایند شکل گیری علم، تولید علم، سنجش علم( علم سنجی و کتاب سنجی)، وضعیت کتاب ها ی تألیفی علم سنجی، اندازه گیری علم، علم سنجش پذیر و علم سنجش ناپذیر، دانشمندان پر استناد و دانشمندان پرکار، جامعه علمی، مجلات علمی _ پژوهشی، رشد، پیشرفت و توسعه علمی مطالبی را ارائه داد.سپس در ادامه دکتر حمید گزارشی از تشکیل کمیته علم سنجی در دانشگاه رازی را ارائه داد.
گفتنی است در پایان این همایش بحث و تبادل نظر به صورت پرسش و پاسخ بین اساتید و دانشجویان صورت گرفت.
نشست علمی: ما و آینده وتحولات نوپدید درعلم اطلاعات و کتابخانه ها ومراکز آرشیوی
نهمین جلسه هیات مدیره انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه
علم ,دانشگاه ,تولید ,علمی ,پژوهش ,همایش ,علم و ,دانشگاه رازی ,در سال ,تولیدات علمی ,و فناوری ,دانش شناسی کرمانشاه ,دکتر محمود مرادی ,وزارت علوم، تحقیقات ,همایش یکروزه ارزشیابی
درباره این سایت